PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKACH
ZABURZEŃ EMOCJONALNYCH UCZNIÓW
I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO
IM. E.DEMBOWSKIEGO W ZIELONEJ GÓRZE
(ZAŁ. 1)
INTERWENCJA
Działania profilaktyczne
*Procedury
dotyczą GŁÓWNIE zaburzeń z następujących obszarów: lękowe, obsesyjno-kompulsywne,
somatyczne; nastroju , JEDZENIA i psychotyczne.
Kryteria diagnostyczne w załączniku.
PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz.U. z 1996 r.,
poz. 329), z późn. zm.,
- Rozporządzenie MEN z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 11,
poz. 114), z późń. zm.,
- Statut Szkoły,
- Szkolny Program Profilaktyki.
OPRACOWANIE
J. Kubicka-Jakuczun, J. Bieniecki
KRYTERIA DIAGNOSTYCZNE ZABURZEŃ
EMOCJNOLANYCH UCZNIÓW
- ataki paniki: pojawiają się nagle, towarzyszy im nagłe uczucia przerażenia i objawy somatyczne: bóle w klatce piersiowej, palpitacje serca, spłycenie oddechu, zawroty głowy, dolegliwości w okolicy brzucha, uczucia nierealności i lęk przed śmiercią.
- lęk uogólniony: niepokój, nerwowość lub podekscytowanie, łatwe męczenie się, drażliwość, napięcie mięśniowe, problemy z zasypianiem, wstawaniem lub niespokojny sen/ niewysypianie się, problemy z koncentracją lub uczucie pustki w głowie. Do symptomów można również zaliczyć nudności, wymioty i przewlekłe bóle żołądka.
W szkole najczęściej lęki objawiają się: ucieczki z lekcji, wysoka absencja, unikanie wypowiedzi i odpowiedzi ustnej w czasie lekcji, unikanie kontaktu wzrokowego, spuszczona głowa, częste wizyty w toalecie czy w gabinecie pielęgniarki tłumaczone bólem głowy, brzucha; podwyższone ciśnienie, szybki oddech, pocenie się, problemy z koncentracją, drżenie głosu, ciała; ukrywanie twarzy we włosach; rozdrażnienie lub niepokój.
W szkole najczęściej objawiają się: symetryczne układanie przedmiotów na ławce, częste poprawianie ubrania i przedmiotów znajdujących się wokół, częste mycie różnych części ciała (ręce), napięcie mięśniowe ramion, przesadna sztywność ciała, drżenie; spłycone emocje, liczenie przedmiotów w pomieszczeniu (lamp, krzeseł, schodów), czynności przymusowe niekontrolowane typu: okrzyk, uszczypnięcie kogoś, wystukiwanie odpowiedniej liczby lub kopanie w krzesło/stół.
W szkole najczęściej objawiają się: powtarzające się bóle głowy, bóle brzucha, palpitacje serca, drżenie dłoni, wysokie lub niskie ciśnienie, omdlenia, zawroty głowy, nudności, biegunki.
W szkole najczęściej objawiają się: obniżenie
nastroju bądź utrata zainteresowań oraz brak zdolności odczuwania przyjemności,
utrata wagi, brak łaknienia, nadmierna senność, uczucie ciągłego zmęczenia, poczucie
nieuzasadnionej winy, obniżenie poczucia własnej wartości, obniżenie sprawności
myślenia, zaburzenia uwagi i koncentracji, niemożność podjęcia decyzji, myśli
samobójcze realizowane bądź nie, brak chęci
w uczestniczeniu w lekcjach w-f, zapominanie, wycofywanie się z życia
społecznego, ucieczki z lekcji.
W szkole najczęściej objawiają się: przekraczanie granic interpersonalnych, dziwaczność zachowania, wycofanie, zaniedbany wygląd, brak higieny, brak rozpoznawania własnych potrzeb, brak apetytu, nieadekwatny do pogody ubiór, brak logiki mówienia (myślenia), silny lęk, obniżony nastrój.