PROCEDURY POSTĘPOWANIA W SPRAWIE WYBORU
I SPOSOBU REALIZACJI PRZEDMIOTÓW ROZSZERZONYCH UZUPEŁNIAJACYCH PRZEZ UCZNIÓW I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO IM.
E. DEMBOWSKIEGO
W ZIELONEJ GÓRZE
1.
Niniejsza
procedura dotyczy wszystkich uczniów I Liceum Ogólnokształcącego im. E.
Dembowskiego w Zielonej Górze.
Jej
celem jest ustalenie warunków wyboru, sposobu realizacji przedmiotów
rozszerzonych i uzupełniających oraz trybu
postępowania w przypadku zgłoszenia
przez ucznia chęci ich zmiany.
2.
Podstawa prawna:
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego
2012r. w sprawie ramowych planów nauczania w
szkołach publicznych
(Dz. U. poz.204 oraz z 2014r.
poz.251)
Opis procedury.
1.
Uczeń I LO w
Zielonej Górze realizuje na poziomie rozszerzonym trzy przedmioty.
2.
Od klasy I w zakresie rozszerzonym uczeń realizuje język obcy – język ten powinien być
kontynuowany z gimnazjum. Wybór ten jest ostateczny – ze względów
organizacyjnych szkoły nie jest możliwa zmiana języka realizowanego na poziomie
rozszerzonym.
3.
W II semestrze roku
szkolnego, dyrekcja szkoły, nauczyciele przedmiotów maturalnych oraz wychowawcy klas I przypominają
uczniom procedury zdawania matury na
poziomie rozszerzonym, co ma na celu spowodowanie bardziej konsekwentnego i
świadomego wyboru przedmiotów rozszerzonych i uzupełniających w klasie drugiej.
4.
W uczniowie klas I dokonują pierwszego,
nieostatecznego wyboru dwóch przedmiotów rozszerzonych i przedmiotu
uzupełniającego wypełniając deklarację wyboru przedmiotów rozszerzonych i
uzupełniających.
5.
Każdy uczeń I LO
musi wybrać od początku klasy drugiej dwa przedmioty realizowane na poziomie
rozszerzonym i związany z nim przedmiot uzupełniający. Deklarację wyboru składa
się na piśmie do 15 września u zastępcy dyrektora szkoły .
6.
Wybrane przez
ucznia przedmioty rozszerzone i przedmiot uzupełniający stają się dla niego przedmiotami obowiązkowymi.
7.
Uczniowie realizujący język polski i matematykę w
systemie rozszerzonym otrzymują oddzielne śródroczne oceny z zajęć
realizowanych na zajęciach poziomu podstawowego i
rozszerzonego, natomiast ocena roczna jest oceną wspólną wyznaczoną
zgodnie z regułą zaokrąglania z sumy 40%
oceny pozytywnej uzyskanej na zajęciach
realizowanych z poziomu podstawowego i 60% oceny pozytywnej uzyskanej na
zajęciach realizowanych z poziomu rozszerzonego.
8.
Nauka na poziomie
rozszerzonym odbywa się , gdy jest zadeklarowana minimalna, określona przez
dyrektora szkoły liczba uczniów wybierających dany przedmiot.
9.
Uczeń może
uczęszczać dodatkowo jako tzw. ”wolny słuchacz” na czwarty przedmiot
rozszerzony lub drugi przedmiot uzupełniający, w miarę wolnych miejsc, po uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego
zajęcia, o ile nie koliduje to z innymi obowiązkowymi zajęciami ucznia.
10.
Uczeń,
który uczęszczał na czwarty przedmiot rozszerzony jako tzw. ”wolny słuchacz” i uczęszczał
systematycznie na zajęcia
w klasie II i pierwszym semestrze klasy III oraz otrzymał pozytywną
ocenę z tych zajęć na koniec klasy II i pierwszy semestr klasy III, może w
drugim semestrze klasy III wystąpić do dyrektora szkoły z wnioskiem o to, by ten przedmiot
był dla niego przedmiotem obowiązkowym.
11.
Uczeń, który nie
realizuje w zakresie rozszerzonym przedmiotu historia, jest obowiązany
realizować przedmiot uzupełniający historia i społeczeństwo.
12.
Uczeń, który nie
realizuje w zakresie rozszerzonym przedmiotu: geografia, biologia, chemia lub
fizyka, jest obowiązany realizować przedmiot uzupełniający przyroda.
13.
Zmiana przedmiotu
rozszerzonego jest możliwa w szczególnych przypadkach, po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły i nauczyciela prowadzącego
dany przedmiot rozszerzony.
14.
Deklarację zmiany
składa się na piśmie do dyrektora szkoły. Obowiązuje uzasadnienie zmiany
przedmiotu i zgoda nauczyciela przyjmującego na inny przedmiot rozszerzony. (zał.
nr 1).
15.
Warunkiem zmiany przedmiotu
rozszerzonego w ciągu I semestru jest pozytywnie zaliczony materiał wyrównujący
różnice programowe u nauczyciela, który
przyjmuje danego ucznia. (zał. nr 2).
16.
Jeżeli
uczeń, z uzasadnionych przyczyn zmienia
przedmiot rozszerzony po klasyfikacji za I półrocze , zdaje egzamin wyrównujący różnice
programowe w terminie wyznaczonym przez
dyrektora szkoły. Egzamin ten przeprowadza
nauczyciel danych zajęć w obecności,
wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych
zajęć edukacyjnych.
Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający skład
komisji, termin egzaminu, zadania egzaminacyjne oraz uzyskaną ocenę. Do
protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i krótką informację o ustnych
odpowiedziach ucznia. Warunkiem zmiany przedmiotu rozszerzonego jest uzyskanie
pozytywnej oceny
z egzaminu wyrównującego różnice programowe.
17.
Przy zmianie
przedmiotu rozszerzonego, uczeń musi uwzględnić warunki zawarte w pkt. 9 i 10
niniejszego regulaminu.
Jeżeli zmiana przedmiotu rozszerzonego powoduje zmianę
przedmiotu uzupełniającego , uczeń zdaje egzamin wyrównujący różnice
programowe z przedmiotu uzupełniającego
w
terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
Warunkiem zmiany przedmiotu uzupełniającego jest uzyskanie pozytywnej
oceny z egzaminu wyrównującego różnice
programowe.
18.
Biorąc pod uwagę
możliwości organizacyjne szkoły, terminem ostatecznym do którego uczniowie klas II mogą wnioskować do dyrektora szkoły o
zmianę przedmiotu rozszerzonego jest dzień,
w którym odbywa się rada klasyfikacyjna dla klas I i
II (II semestr). Uczeń w klasie III nie ma możliwości zmiany przedmiotu
realizowanego w zakresie rozszerzonym.
19.
W każdej sytuacji
dyrektor szkoły przy ustalaniu przedmiotów realizowanych w zakresie
rozszerzonym , uwzględniając zainteresowania
uczniów, bierze pod uwagę możliwości organizacyjne , kadrowe i finansowe szkoły .